Objawy endometriozy co może świadczyć o tym, że na nią chorujesz?

Szacuje się, że w Polsce na endometriozę może chorować aż 2-3 mln kobiet.

Mimo tego, że choroba jest znana lekarzom od wielu lat, diagnostyka endometriozy jest dużym wyzwaniem dla środowiska medycznego. Różnorodność objawów endometriozy powoduje, że diagnostyka tej choroby jest bardzo utrudniona. Objawy które występują u pacjentki, przez lekarzy często nie są kwalifikowane jako objawy endometriozy, a same pacjentki nie podejrzewają, że na nią chorują.

Objawy endometriozy

W bardzo wielu przypadkach endometrioza nie daje żadnych objawów, a rozwija się stan zapalny. Nieleczona endometrioza może prowadzić do niepłodności, a także do powstawania cyst i torbieli.

Charakterystycznym objawem endometriozy jest kujący, rozrywający ból w okresie przed miesiączką i około miesiączkowym powodowany przez przemieszczające się endometrium do innych narządów niż jama macicy. Przemieszczające się endometrium powoduje w konsekwencji dysfunkcje organów wewnętrznych.

Częste objawami endometriozy to:

• bolesne miesiączki,
  • ból kilka dni przed miesiączką i po zakończeniu miesiączki
  • ból brzucha
  • ból w trakcie wypróżniania
  • ból podczas współżycia,
  • ból promieniujący do okolicy krzyżowej
  • częste zaparcia,
  • bolesne oddawanie stolca,
  • obecność krwi w stolcu, zwłaszcza w okresie okołomiesiączkowym,
  • nudności
  • biegunki

Dr n.med. Mikołaj Karmowski – Leczenie endometriozy

Endometrioza to choroba podstępna, nazywana „diabelską” i trudną do zdiagnozowania, dlatego ważne jest, aby pacjentki trafiały do lekarzy specjalizujących się w jej leczeniu, dzięki czemu unikną wieloletniego oczekiwania na trafną diagnozę swojego stanu. Szacuje się, że w Polsce średnio aż 10 lat trwa diagnozowanie endometriozy, a kobiety odwiedzają wielu specjalistów zanim zostaną trafnie zdiagnozowane.

Dr. n.med. Mikołaja Karmowski jest ekspertem z ponad 20 letnim doświadczeniem, specjalizującym się w dziedzinie diagnostyki i leczenia najtrudniejszych przypadków endometriozy. Przeprowadził ponad 3,5 tysiące zabiegów operacyjnych endometriozy i kilkanaście tysięcy konsultacji pacjentek w kierunku diagnostyki endometriozy.

Jeśli chorujesz na endometriozę lub masz podejrzenie, że możesz na nią chorować, masz obfite miesiączki, odczuwasz ból w okresie przed miesiączką i około miesiączkowym, masz problemy z zajściem w ciążę umów się na wizytę.