• Kompleksowa diagnostyka i leczenie endometriozy (endometrioza jelit)

Zapoznaj się z artykułami, które dla Ciebie przygotowaliśmy.

Endometrioza, co to za choroba?

Endometrioza jest chorobą przewlekłą, autoimmunologiczną, hormonalną i obecnie zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych, ze względu na rosnącą skale zachorowań. Często prowadzi do niepłodności. Na endometriozę nie chorują mężczyźni, jedynie kobiety. Endometrioza powoduje spustoszenie w organizmie kobiety, ale również wpływa destrukcyjnie na inne aspekty jej życia: zawodowe, rodzinne, intymne, relacyjne.

Leczenie endometriozy – jakie są rodzaje terapii?

Kobiety cierpiące na endometriozę, często mogą nie być świadome, że na nią chorują, ponieważ potrafi przebiegać w sposób ukryty, podstępny, nie dając żadnych objawów. Bardzo często bywa też, że kobiety nie są odpowiednio zdiagnozowane w kierunku endometriozy przez lekarzy oraz same ignorują jej objawy. Średni aż 10 lat potrafi trwać w Polsce diagnostyka endometriozy jednej kobiety. Kobieta często odbywa wiele wizyt u specjalistów, którzy nie diagnozują endometriozy i odsyłają ją do kolejnych specjalistów. Endometrioza powoduje w wielu przypadkach niepłodność.

Endometrioza a niepłodność. Czy endometrioza powoduje niepłodność?

Szacuje się, że wśród kobiet zmagających się z niepłodnością, aż 40% z nich choruje na endometriozę. Endometrioza bardzo utrudnia zajście w ciążę. Nadmierny rozrost endometrium powoduje stany zapalne, a one wpływają negatywnie i zaburzają owulację oraz obniżają jakość komórki jajowej. Endometrioza jest częstą przyczyną niedrożności jajowodów, utrudnia przemieszczanie się plemników i ich ruchliwość, uszkadza strukturę jajników, jest też przyczyną nieprawidłowego wzrostu pęcherzyka, nieprawidłowego zagnieżdżenia zapłodnionej komórki jajowej.

Diagnostyka endometriozy

W Polsce endometrioza diagnozowana jest u kobiet średnio 10 lat, a nawet są przypadki, gdzie kobiety były nieprawidłowo diagnozowane przez 17 lat. Jest kilka powodów tak długiego procesu postawienia trafnej diagnozy to między innymi brak specjalistycznej wiedzy lekarzy na temat tej choroby, jej objawów i złożoności procesu chorobowego, brak świadomości kobiet i otoczenia na temat tej choroby. Największym wyzwaniem dla specjalistów jest postawienie prawidłowej, szybkiej diagnozy w kierunku endometriozy. Postawieni jednoznacznej diagnozy jest dość trudne, ponieważ przebieg choroby i jej objawy są bardzo różnorodne i niejednoznaczne. Utarło się w społeczeństwie i wśród lekarzy, że miesiączka musi boleć, a to często właśnie objawy bólowe świadczą o tym, że kobieta cierpi na endometriozę.

Z jakiego powodu kobiety chorują na endometriozę?

Endometrioza to choroba nie do końca znana, dlatego nie ma dotychczas opracowanego skutecznego jej leczenia oraz lekarstwa powodującego całkowite wyzdrowienie. Proces leczenia tej choroby może trwać całe życie pacjentki.

Endometrioza to choroba przewlekła, autoimmunologiczna, zapalna, gdzie tkanka endometrialna, która powinna być zlokalizowana tylko w jamie macicy, przemieszcza się poza jej obrębem, namnażając się i atakując inne narządy całego ciała kobiety. Przemieszczenie tkanki endometrialnej powoduje na tych narządach nacieki, stany zapalne, zrosty, a w konsekwencji tworzy guzy endometrialne. Często przebiega w sposób bezobjawowy, skryty.

Objawy endometriozy co może świadczyć o tym, że na nią chorujesz?

Szacuje się, że w Polsce na endometriozę może chorować aż 2-3 mln kobiet.

Mimo tego, że choroba jest znana lekarzom od wielu lat, diagnostyka endometriozy jest dużym wyzwaniem dla środowiska medycznego. Różnorodność objawów endometriozy powoduje, że diagnostyka tej choroby jest bardzo utrudniona. Objawy które występują u pacjentki, przez lekarzy często nie są kwalifikowane jako objawy endometriozy, a same pacjentki nie podejrzewają, że na nią chorują.