Przygotowanie do zabiegu

Gdzie najlepiej leczyć endometriozę? Jak przygotować się do wizyty?

Do operacyjnego, laparoskopowego zabiegu endometriozy należy się odpowiednio wcześnie przygotować.

• Przed planowanym zabiegiem pacjentka musi odbyć konsultacje, podczas której lekarz szczegółowo przedstawi na czym będzie polegała operacja endometriozy, jaki będzie jej zakres i co zostanie wykonane, jak będzie przebiegała i jakie będą spodziewane rezultaty zabiegu. Również przedstawiane są pacjentce wszelkie ryzyka oraz ewentualne powikłania. Lekarz decyduje również czy pacjentka ma wykonać dodatkowe badania oraz czy odbyć konsultacje u innych specjalistów.
    Lekarz podczas konsultacji przeprowadza szczegółowy wywiad dotyczący stanu zdrowia, przyjmowanych leków. Na przykład leki rozrzedzające krew, takie jak Acard, Warfarin, Polocard, Aspiryna lub inne z tej grupy należy odstawić 7 dni przed planowanym zabiegiem operacyjnym.

• Kilka dni przed zabiegiem wskazane jest stosowanie diety wysokobiałkowej (zażywanie preparatów wysokobiałkowych – np. nutri drinków 2 razy na dobę), ubogoresztkowej, nie spożywanie napojów gazowanych, słodyczy.

• Kilka dni przed zabiegiem pacjentka powinna odbyć konsultacje anestezjologiczną, która dotyczy znieczulenia ogólnego (dotchawiczego – narkoza) podczas operacji, aby wykluczyć przeciwskazania do znieczulenia ogólnego i określić okołooperacyjne. ewentualne ryzyka. Lekarz zbiera wywiad dotyczący stanu zdrowia pacjentki, chorób, , przedstawia pacjentce jak zostanie znieczulona ewentualnie zleca dodatkowe badania.

• Przed zabiegiem pacjentka powinna wykonać następujące badania:
    • potwierdzony (czyli przeprowadzony na dwóch próbkach w różnym czasie) wynik grupy krwi (oryginał-ważny całe życie)
    • morfologia, układ krzepnięcia krwi (protrombina, PT, INR, APTT, fibrynogen) i elektro lity (NA (sód) K (potas),. Badania ważne są 4 tygodnie
    • badania epidemiologiczne w kierunku zapalenia wątroby typu B oraz C, kiły i HIV, EKG,
    • badanie moczu
    • określenie stężenia białka w surowicy,
    • RTG klatki piersiowej (ważne 12 miesięcy).
    • badanie Beta HCG całkowite (pod kątem ewentualnej ciąży), 7 dni przed zabiegiem należy wykonać
    • cytologię- aktualny wynik

• w przypadku schorzeń tarczycy należy wykonać dodatkowo: hormony TSH, FT3, FT4

• rekomendowane jest także zaszczepienie się przeciw wirusowi zapalenia wątroby typu B

• zalecane jest także wykonanie prób wątrobowych,

• Dwa dni przed zabiegiem pacjentka przyjmuje 1 buteleczkę leku Eziclen (lek na receptę) oraz jedną dobę przez zabiegiem przyjmuje kolejną 1 buteleczkę leku Eziclen.

• Dzień przed zabiegiem operacyjnym pacjentka powinna stosować dietę lekkostrawną, unikać napojów gazowanych i potraw wzdymających, ciężkostrawnych. Powinna zjeść ostatni posiłek około godziny 18.00-19.00, pić wodę do 6 godzin przez zabiegiem.

• W dniu zabiegu:
    • pacjentka ma być na czczo
    • nie może mieć infekcji i być przeziębiona
    • nie może być w trakcie miesiączki ani przed miesiączką
    • pacjentka zgłasza się do szpitala z dowodem tożsamości i pakietem aktualnych badań lekarskich
    • w godzinach porannych należy wykonać lewatywę LUB jeżeli zabieg planowany jest wcześnie rano np. o godz.7.00 lub 8:00, lewatywę należy wykonać dzień przed zabiegiem w godzinach wieczornych.
    • należy zdjąć biżuterię oraz usunąć wszystkie metalowe ozdoby, piercing

Co powinna zabrać ze sobą Pacjentka zgłaszająca się na operacje?

• Dokument tożsamości - dowód osobisty lub paszport
  • Wyniki badań, diagnostykę obrazową, ewentualnie tomograf komputerowy lub rezonans
  • Kompletną dokumentację medyczną - karty informacyjne, historie choroby
  • Przyjmowane leki oraz dokładne informacje na temat ich dawkowania,
  • Koszulę nocną lub piżamę, obuwie na zmianę, przybory toaletowe,
  • W przypadku rozpoznania u pacjentki żylaków kończyn, powinna zabrać ze sobą uciskowe rajstopy przeciwżylakowe.